Uwaga: Nasze strony wykorzystują pliki cookies.

Używam informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W programie służącym do obsługi internetu można zmienić ustawienia dotyczące cookies.

Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.

Rozumiem

AMS dla miast

Najczęstsze pytania

Kontakt z nami

bramykraju@ams.com.pl

  1. Jak przebiega realizacja kontraktu na wiaty warszawskie? Na jakim jest etapie?

Projekt Przystanek Komunikacji Miejskiej przechodzi z fazy przygotowawczej w fazę realizacji. Zostały wykonane projekty i prototypy wiat – konserwatorskiej i konkursowej – wybrani producenci oraz podpisane umowy dotyczące dostaw. Ruszył proces produkcji, a w najbliższych tygodniach rozpoczną się pierwsze montaże. Trwa jeszcze proces uzgadniania projektu wiaty seryjnej.

 

  1. Kiedy i gdzie planowane jest ustawienie pierwszej wiaty?

Proces montaży rozpocznie się w drugiej połowie października wzdłuż II linii Metra. Symboliczny start inwestycji na ulicach, czyli prezentacja „pierwszej wiaty”, odbędzie się 27 października 2014 r. na Rondzie Daszyńskiego.

 

  1. Jaki jest dalszy harmonogram ustawiania wiat? Ile czasu ten proces zajmie?

Wyjściowy harmonogram budowy wiat obejmuje 180 konstrukcji w 2014 r., 720 konstrukcji w 2015 r. i 680 konstrukcji w 2016 r. Niemniej m.in. z uwagi na zmianę ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne podany harmonogram może ulec zmianie.

 

  1. Jakie są koszty postawienia wszystkich wiat w W-wie? Kto finansuje ten projekt?

Projekt w całości finansuje AMS SA, bez finansowego udziału miasta. Inwestycja zgodnie z przyjętymi przez miasto założeniami szacowana jest na ok. 80 mln zł.

 

  1. Na ile lat podpisana jest umowa?

Umowa koncesyjna będzie trwać 106 miesięcy (8 lat 10 miesięcy).

 

  1. Dlaczego wiaty przystankowe zostaną zamienione na nowe?

Obecnie funkcjonujące wiaty przystankowe są już mocno wyeksploatowane, można mówić o ich zużyciu technicznym, ale i estetycznym. Próby wymiany wiat na nowe były podejmowane od dawna. Pierwsze sięgają drugiej połowy lat 90-tych XX w. Jednak dopiero podpisanie umowy koncesji w grudniu 2013 r. otworzyło drogę do ich wymiany.

 

  1. Dlaczego są 3 warianty wiat?

Istnieją różne obszary miasta i ideą władz było wyróżnienie obszarów centralnych, spełniających funkcje reprezentacyjne. Stąd powstały trzy rodzaje wiat: konkursowe, konserwatorskie i seryjne.

Tzw. wiaty konkursowe – wyłonione przez Miasto Stołeczne Warszawa  w konkursie organizowanym w 2006 roku – staną zamiennie z wiatami konserwatorskimi w najbardziej reprezentacyjnych i ważnych komunikacyjnie lokalizacjach (łącznie w liczbie 625).

Wiaty konserwatorskie – koncesjonariusz będzie mógł zainstalować w obszarach objętych nadzorem konserwatorskim oraz obszarach przylegających, w miejsce wiat konkursowych.

Wiaty seryjne (w liczbie 955) – według projektu koncesjonariusza, dopełnią liczbę wiat do wybudowania.

 

  1. Jeżeli wiaty nie spełnią naszych oczekiwań czy jest możliwość ich wymiany na inne, dodanie jakiś elementów ulepszających konstrukcję?

W postępowaniu zostały przedstawione projekty wyjściowe wiat konkursowych i konserwatorskich oraz wytyczne dla wiat seryjnych. W związku z tym jesteśmy zobowiązani poruszać w ramach przedstawionych założeń. Całkowita zmiana projektów nie jest więc możliwa.

 

  1. Czy materiały użyte do konstrukcji wiat będą odporne na wandalizm?

Wiaty były projektowane i konstruowane w taki sposób, aby były odporne na akty wandalizmu. Niemniej poszczególne elementy, w szczególności szyby, są najbardziej narażone na zniszczenie. Mimo ich zabezpieczenia liczymy się z sytuacjami, w których mogą ulec uszkodzeniu. W takiej sytuacji AMS jest zobowiązany do przeprowadzenia napraw.

 

  1. Wiaty są piękne, ale czy będą praktyczne? Ja od dawna czekam na takie, które po pierwsze będą funkcjonalne i praktyczne, a dopiero na końcu ładne.

Wszystkie trzy modele wiat spełniają kryteria funkcjonalności i wygody dla podróżujących.

Wiata konkursowa:

- wnętrze wiaty jest przestronne, całość przykryta jest dachem i osłonięta z trzech stron szybami

- po zmroku wiata jest wewnątrz oświetlona, co podnosi komfort oczekiwania pasażerów i ich bezpieczeństwo

- zastosowane materiały: szkło laminowane w dachu oraz szkło bezpieczne w ścianach osłonowych gwarantują bezpieczeństwo użytkowania wiaty

- każdy z wariantów tej wiaty umożliwia wygodne, nieuciążliwe oczekiwanie na pojazd

- wnętrze wiaty chronione jest przed nadmiernym nagrzewaniem, opadami deszczu i śniegu

- wiata posiada system odwodnienia sprowadzający wodę opadową poza obrys wiaty (bez ochlapywania pasażerów)

- szyby osłonowe tworzące konstrukcję wiaty chronią skutecznie przed wiatrem

- istnieje możliwość elastycznego zastosowania szyb osłonowych w ostatnim segmencie wiaty dla polepszenia jej dostępności dla pasażerów

Wiata konserwatorska:

- wnętrze wiaty jest przestronne, całość przestrzeni przykryta dachem, podzielona na przestrzeń wewnętrzną i zewnętrzną

- drewniana ławka o długości 4 metrów zapewnia wygodę oczekiwania

- po zmroku wnętrze wiaty jest oświetlone, co podnosi komfort oczekiwania pasażerów i ich bezpieczeństwo

- zastosowane materiały: szkło laminowane w dachu, szkło bezpieczne w ścianach osłonowych gwarantują bezpieczeństwo użytkowania wiaty

- konstrukcja wiaty umożliwia komfortowe oczekiwanie na pojazd

- wnętrze wiaty chronione jest przed nadmiernym nagrzewaniem, opadami deszczu i śniegu

- wiata posiada system odwodnienia sprowadzający wodę opadową poza obrys wiaty (bez ochlapywania pasażerów)

- szyby osłonowe tworzące konstrukcję wiaty chronią skutecznie przed wiatrem

Wiata seryjna:

- w wiacie wygospodarowano przestrzeń przykrytą szerokim dachem, osłoniętą z trzech stron szybami osłonowymi co zapewnia wysoki komfort oczekiwania na pojazd

- wnętrze wiaty jest bardzo dobrze widoczne z każdej strony

- zastosowane materiały tj. płyty poliwęglanowe w dachu, szkło bezpieczne w ścianach osłonowych gwarantują estetykę i bezpieczeństwo użytkowania wiaty

- konstrukcja wiaty umożliwia komfortowe oczekiwanie na pojazd

- wnętrze wiaty chronione jest przed nadmiernym nagrzewaniem, opadami deszczu i śniegu

- wiata posiada system odwodnienia sprowadzający wodę opadową poza obrys wiaty (bez ochlapywania pasażerów)

- ławka umożliwia oczekiwanie wielu pasażerom oraz zabezpiecza przed użytkowaniem wiaty w sposób do tego nieprzeznaczony

 

  1. Która wiata jest najdroższa w budowie?

Z uwagi na indywidualny projekt oraz użyte materiały i technologie (aluminium, duża liczba powierzchni szklanych, w tym dach, bezpieczne, klejone szyby, formowanie profili) najdroższa jest wiata konkursowa. Używając analogii z innych branż, można powiedzieć, że jest to produkt wykonany „na zamówienie”, podobnie jak w segmencie dóbr luksusowych.

 

  1. W przypadku czerwonych wiat ADPOL-u mówiło się o ich niefunkcjonalnym designie – w związku z przezroczystym dachem w lecie bardzo nagrzewają się. Tutaj też mamy szklany dach.

Szklany dach został zabezpieczony specjalnie nadrukowanym rastrem, którego funkcją jest ograniczenie promieniowania przy jednoczesnym rozświetleniu wnętrzna wiaty. Jest to też cecha wyróżniająca wiaty konkursowe i konserwatorskie. W trakcie ich projektowania wprowadzone zostało systemowe oświetlenie wnętrza, co znacznie zwiększy komfort oczekiwania i bezpieczeństwo pasażerów. Dotychczas wiaty nie miały własnego oświetlenia. Dodatkowo, podświetlona została powierzchnia, na której umieszczono numery linii i nazwę przystanku. 

 

  1. A jak wygląda kwestia ochrony przed wiatrem?

W zdecydowanej większości wiat i ich wariantów znajdują się ściany boczne lub gabloty. Wiaty w większości są więc właściwie zabezpieczone przed wiatrem.

Są jednak przystanki, o mniejszej powierzchni, gdzie montaż standardowej wiaty nie jest możliwy. Dotychczas w takich miejscach znajdował się sam słupek przystankowy. Zdecydowaliśmy, że w takich lokalizacjach powinna pojawić się tzw. wiata wąska, która osłoni pasażerów przynajmniej przed deszczem.

 

  1. Czy na wiacie będą jakieś funkcje dodatkowe? Jeżeli tak, to jakie?

Nowe wiaty będą wiatami interaktywnymi. Będą wyposażone w technologię Near Field Communication (NFC) oraz kody QR. Docelowo, w wiatach konkursowych i konserwatorskich, dostępne będzie Free WiFi, w lokalizacjach umożliwiających efektywne wykorzystanie tej technologii.  Na każdej wiacie możliwe będzie korzystanie z gateams.com – bramki, przez którą – stojąc na przystanku – będzie można wejść do świata wirtualnego. Na pasażerów czeka szereg funkcjonalności od możliwości zaplanowania podróży, poprzez informacje o mieście, po pobór darmowych treści – ciekawych artykułów lub ulubionych utworów.

 

  1. Wielu komentujących zwraca uwagę, że nowy przystanek to właściwie jest nośnik reklamowy, a funkcja obsługi pasażerów jest na drugim miejscu. Czy zgadza się pan z taką oceną?

Istotą postępowania koncesyjnego jest sfinansowanie inwestycji pożytku publicznego, w tym przypadku wiat przystankowych, przez podmiot prywatny w zamian za możliwość sprzedaży powierzchni reklamowej znajdującej się na tych wiatach. Dodatkowo po stronie podmiotu prywatnego jest późniejsze utrzymanie i konserwacja wiat.

Część przystanków będzie wyposażonych w wiaty bez paneli reklamowych. Natomiast tam, gdzie będą one zainstalowane pojawi się reklama w formie estetycznych gablot citylightowych, w pełni zintegrowanych z wiatą i elegancko wkomponowanych w tkankę miejską. Ta forma reklamy posiada najwyższą akceptację społeczną, a jej pojawienie się da impuls do porządkowania przestrzeni publicznej.

 

  1. Czy jest gdzieś dostępna lista przystanków, które zostaną zmodernizowane?

Lista lokalizacji jest załącznikiem do umowy koncesji PKM i jest dostępna w AMS i Zarządzie Transportu Miejskiego (ZTM).

 

  1. Które wiaty zostaną zamontowane jako pierwsze?

W pierwszej kolejności będą montowane wiaty konserwatorskie i konkursowe. Montaż rozpocznie się w dzielnicy Śródmieście wzdłuż II linii Metra.

 

  1. Czy zostaną dodane nowe lokalizacje?

Umowa koncesji przewiduje tzw. lokalizacje zastępcze z uwagi na weryfikację lokalizacji w terenie (m.in. ze względu na zmianę ciągów komunikacyjnych). Jeśli zaś chodzi o zwiększenie liczby wiat przystankowych ponad 1580, to umowa koncesji tego nie przewiduje.

 

  1. Czy niektóre przystanki zmienią swoją lokalizację - zostaną na stałe zamknięte, a otwarte w nowym miejscu?

Umowa przewiduje taką sytuację. Bliższych informacji na ten temat może udzielić Zarząd Transportu Miejskiego (ZTM), w którego kompetencjach leży lokalizowanie przystanków.

 

  1. Jak wyglądało przypisanie typów wiat odpowiednim lokalizacjom? Kto to typował? Czy można zmienić te lokalizacje?

Pierwotna lista została sporządzona przez koncesjodawcę. Następnie AMS przeprowadził uzgodnienia ze Stołecznym Konserwatorem Zabytków oraz Wydziałem Estetyki Przestrzeni Publicznej. Efektem uzgodnień jest przypisanie typów wiat odpowiednim lokalizacjom.

 

  1. W której części miasta / na których ulicach staną pierwsze nowe wiaty?

Pierwsze wiaty zostaną zbudowane w Śródmieściu wzdłuż II linii Metra. W następnej kolejności prace będą kontynuowane na Żoliborzu, Mokotowie oraz Pradze Północ – Dworzec Wileński, Plac Wilsona, ulice Świętokrzyska, Prosta i Jana Pawła.

 

  1. Nowy projekt będzie sprzyjał uporządkowaniu przestrzeni publicznej. W Warszawie mamy bardzo dużo reklam. Na czym to uporządkowanie polega, skoro będą instalowane kolejne nośniki reklamowe?

Około 30% wydatków na rynku out-of-home w Polsce realizowanych jest w Warszawie. Jednocześnie Warszawa posiada relatywnie najmniejszy system wiat wykorzystywanych komercyjnie, tzn. z powierzchniami reklamowymi. Budowa systemu nowych wiat umożliwi realizowanie kampanii na nowoczesnych powierzchniach, z wysokim wskaźnikiem akceptacji społecznej. W sposób naturalny przyczyni się to do porządkowania przestrzeni w stolicy. Będzie to też impuls do dalszego rozwoju mebli miejskich w Polsce, które są standardem na rynkach europejskich.